Economische samenwerkingsagenda Blue Delta

Over het programma

Fryslân is een merk. Dat merk is geladen door de eeuwen heen en wordt iedere dag opnieuw geladen door wat wij doen en wat wij – en anderen – zeggen. Daarom moeten we bewuster omgaan met het beeld van Fryslân. Zowel in Fryslân zelf als (ver) daarbuiten. Om het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân beter uit te dragen en daarmee het imago van Fryslân te versterken is – in opdracht van Innovatiepact Fryslân en de Provincie Fryslân – de Merkpositionering Fryslân opgesteld.
Deze merkpositionering dient ter ondersteuning van onze eigen identiteiten, onze eigen verhalen en onze eigen proposities. Als individuen, als organisaties en als overheden. Het is een fundament waarop we samen kunnen bouwen.

Van de Friezen, voor de Friezen

De Merkpositionering is gemaakt door alle Friezen. Inwoners, Friezen uit de kunst- en cultuursector, de wetenschap, het onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid zijn er nauw bij betrokken geweest. Ook Friezen die buiten de grenzen van de provincie en Nederland actief zijn waren bij het proces betrokken.

Wat Fryslân uniek maakt

Merkpositionering Fryslân streeft ernaar het bijzondere karakter en de kracht van Fryslân te benadrukken en de identiteit en het imago van de regio te versterken. Het doel is het vergroten van trots en verbondenheid, het bewuster omgaan met de unieke aspecten van Fryslân, en het creëren van een gezamenlijke en herkenbare identiteit die organisaties en individuen verbindt. Zodat we een eenduidiger verhaal vertellen: over de kracht en de authenticiteit van Fryslân, over wat Fryslân werkelijk is en wat Fryslân in haar veelzijdigheid te bieden heeft. 

Frysk – Yntroduksje op de Merkpositionering Fryslân

Nederlands – Introductie op de Merkpositionering Fryslân

Sels, Mei-inoar, Dwaan

Fryslân = Zelf, Samen, Doen

Sels, Mei-inoar, Dwaan (Zelf, Samen, Doen), dat is in drie woorden waar Friesland uniek in is. Deze woorden vormen de basis van de Merkpositionering Fryslân. Om die begrippen te visualiseren zijn drie video’s gemaakt die elk hun eigen verhaal vertellen en welke rol elk begrip speelt in de Merkpositionering Fryslân. Liever iets op papier? Download dan een van de handouts:

Meer weten en op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven, aanhaken bij een van de eerstvolgende bijeenkomsten of contact met een van de merkregisseurs?

2024

  • Op woensdag 13 november kwam een diverse groep van uitdagende meedenkers en constructieve dwarsdenkers – onder de werktitel Club van 100 – samen in De Kanselarij, Leeuwarden. Ook werd feestelijk de commitmentverklaring ondertekend waarmee de ondertekenaars in het komende jaar 10 uur beschikbaar stellen om mee te denken over concrete vraagstukken en strategische uitdagingen.
Op 13 november 2024 werd de Club van 100 opgericht.
  • 7 maart 2024 werd in het Friso Theater de tussenstand gepresenteerd én gevierd met 250 personen van 125 organisaties. De opzet van het traject, waarbij organisaties betrokken worden via fysieke bijeenkomsten en werksessies en persoonlijke, fysieke en online adviesgesprekken, is succesvol gebleken.
  • De merkregisseurs zijn in 2024 actief op stap gegaan en hebben verschillende kleine en grote organisaties geholpen met het toepassen en implementeren van de Merkpositionering Fryslân in hun organisatie.

Video over de tussenstand van de Merkpositionering – 7 maart 2024

2023

  • In 2023 werd de merkpositionering vastgesteld na een intensief proces van co-creatie met de ‘mienskip’ (Friese gemeenschap), waarbij onder andere identiteitsonderzoek en validatie heeft plaatsvonden.
  • Er zijn drie merkregisseurs aangesteld die langs ondernemers, onderwijs en overheden zijn gegaan om het Friese merkverhaal te vertellen en toe te lichten hoe ermee gewerkt kan worden door elke organisatie. Er zijn significante stappen gezet in de implementatie van de merkpositionering aan de hand van talrijke activatiesessies, zogenaamde clusterbijeenkomsten met groepen van organisaties. Er hebben 92 organisaties meegedaan en 82 organisaties zijn nadien zelf actief aan de slag gegaan met de implementatie in de eigen organisatie. Kwalitatief gezien hebben we een beweging op gang gezet binnen de ‘mienskip’, waarbij activering, identiteitsversterking en toekomstperspectief centraal staan. De individuele trajecten met organisaties in de clusterbijeenkomsten tonen aan dat maatwerk cruciaal is voor een succesvolle implementatie.
  • De implementaties kennen een grote verscheidenheid. Van het meenemen van Fryslân als onderdeel van een vacature, het aanpassen van een communicatieconcept (zoals Merk Fryslân met hun Friesland Style 2.0) tot het herijken van de eigen corporate branding (zoals bijvoorbeeld Omrin en Van Vuuren) of zelfs het ‘Verhaal van Fryslân’ die in het Fries Museum gepresenteerd wordt opnieuw tegen het licht te houden. 

Meer over de Merkpositionering Fryslân

Jaarverslag en jaarplan

Wil je weten wat de Merkpositionering Fryslân het afgelopen jaar heeft gedaan en wat de toekomstplannen zijn? Bekijk ze in het jaarverslag 2024 en het jaarplan voor de periode 2024-2027.